ARCHISONY
Zoe Benoit, artiste plasticien
GRAME, coopération à la réalisation musicale
Sound works:
“Archisony#1, une visite au couvent”
“Archisony#4, Firminy-Vert, Bleu et ocre”
Artworks:
Baguettes (2011)
sculptures, different essences of wood, approx. 35x2cm each
Paraboles (2013)
sculptures, ceramics, approx. 20x20cm each
Archisony#1, une visite au couvent (2011)
Sound work produced during the residency at le couvent de la Tourette, Eveux, France, with the support of the DRAC Rhône-Alpes
(artothèque de la ville de Lyon’s contemporary art collection)
Archisony#4, Firminy-Vert, Bleu et ocre (2013)
Sound work produced in the framework of a state’s commission of the musée d’art moderne de Saint-Etienne for the ECHO(S) exhibition .
Depuis 2011, Zoé Benoit travaille sur le projet «Archisony». Il s’agit de capter le pouls d’un bâtiment, d’un quartier, d’espaces de partage. Par des captations sonores et plastiques, l’artiste fait résonner les matières des murs et paroles des habitants. Elle expose ensuite ce travail sous la forme d’une oeuvre documentaire renouvellant la lecture des lieux, incluant des photographies, des dessins, des sculptures et des diffusions sonores.
Certaines de ces oeuvres sont à la fois sculpture et instrument : c’est le cas des «Baguettes», sculptées dans différentes essences de bois d’arbres, servant à percuter l’architecture. Ou encore de «Paraboles», des petites cloches en céramique ou en bronze que l’artiste active lors d’enregistrements sonores spécifiques.
Dans ces expositions, Zoé Benoit présente les oeuvres sonores sous casque, ou encore sur enceintes, selon la scénographie d’exposition.
Interview Archisony Zoe Benoit – Les vitrines de l’artothèque
« AUSCULPTER »
I’m working about the idea of ’“Archisony” (Architecture/Sound) during my residencies where I capture sounds of a building or a quater. I focus on sounds of architectural materials (concrete, glass…). Then, I use this database as material to sculpt/work, producing pictures echoing these sound captures.
My plastic work borrows formal languages of Sculpture, Architecture, Acoustic and Antropology. As an artist working on a specifc field, I choose to live in quaters or buildings I want to take it pulse : by a captures work (sound, graphic and objects documents) I revisit our perception of these places, proposing a new lecture. It is not a question of listen to a given place’s chest, (in french, to « ausculter », medically, a place) but to listen attentively in order to create a new lecture of the place (in french, to « ausculpter » as aneologism gathering the idea of listen and sculpt in a same verb).
During my residency in the Couvent de la Tourette in Eveux, France (2011), I’ve opereted sound captures of material vibrations (concrete, glass, wood…) and interviewed the unhabitants of the covent, about material silence.
For my project in Firminy-Vert, France (2013), I’ve produced differents bells’ rings (“paraboles”) and meeting the unhabitants of the Unité d’habitation, questionning the idea of polyphony.
Sound work produced in the framework of a state’s commission of the musée d’art moderne de Saint-Etienne for the ECHO(S) exhibition